MO99 & KME

Sikke en sang - sikke en oplevelse

I de sidste 5 år er der skabt en helt særlig relation i mellem det danske rockband Minds of 99 og Klejtrup Musikefterskole. En forbindelse der kulminerede i en helt ekstraordinær oplevelse, da årgang 23/24 d. 23.juni blev inviteret til at synge foran 45.000 mennesker i parken som en del af bandets 3 dages gigashow. Det blev en uforglemmelig oplevelse for alle os der var med og det begejstrede publikum, der blev mindet om musikkens kraft og om ungdommens og efterskolefællesskabets magi. Se video og billeder fra aftenen her - og læs mere om vejen hertil nedenfor.

Det startede med "hurtige hænder"

I skoleåret 19/20 optog instruktør Thora Lorentzen en dokumentar på Klejtrup musikefterskole. "Efterskolen" - en serie i 6 afsnit om livet på KME. Dokumentaren, som vandt en lang række nationale og internationale priser kunne i mange år ses på DRTV - og ligger nu på filmstriben. Titelsangen til serien blev "Hurtige hænder" af MO99.  Et korarrangement lavet til denne årgang af en af vores 12 musiklærere Mette Poulsen. Siden dengang er nummeret blevet en fast del af korrepertoiret her på KME (og på mange andre skoler og kor i øvrigt - flere end 100 eksemplarer af noderne er sendt ud af huset). Hør sangen her, som den lød med netop årgang 19/20. Optaget i skolens koncertsal og senere opført til årgangens afslutningskoncert i Århus Musikhus.
Bliv hængende på siden og læs/hør mere nedenfor, om hvordan netop arrangmentet af "Hurtige hænder" førte frem til oplevelsen i Parken 4 år og 4 KME-årgange senere.

Niels Brandt: Det øjeblik glemmer jeg aldrig

I foråret 2022 dumpede der pludselig 150 koncertbilletter til Minds of 99 koncert i Ceres Arena ind af døren til alle os på KME. Bandets manager kender Thomas Hagge, vores forstander, der var billetter til overs, lang historie kort: Af sted i bussen og ned til koncert med dem som for mange af de de unge var "gigastjerner" og samtidig have komponeret det nummer som alle kendte som skolens "kendingssang" : Hurtige hænder.
15.000 publikummer. Op foran.
Det blev en vild aften, og da Niels Brandt stod alene der på scenen med guitaren til et af de sidste numre var han alligevel ikke helt alene. 100 unge stemmer sang med under "Hurtige hænder" og Niels blev blæst bagover.  Han fortæller om det i den podcast som blev lavet om bandet i 2024: "Det lød så grotesk godt. Jeg var lige ved at tude. Også fordi at alt på den turne var scriptet - men det her - det opstod bare spontant". Lyt til uddrag af den podcast om bandet udsendt i 2024, hvor Niels fortæller om netop det øjeblik han mødte KME for første gang.

Minds of 99 på besøg på Musikbakken

2024 blev et forår med et af de største musikalske projekter i skolens historie. Vi blev kontaktet i januar om vi havde lyst til at være med i parken. Mette Poulsen, vores korlærer lavede efter et ønske et nyt korarrangement til nummeret "Sikke en sang". Niels og de andre MO99 var på besøg et par gange hen på foråret og delte ud af kram og autografer og et par uger inden den store performance i parken blev nummeret indspillet i lille sal. Sikke en sang. TUSIND TAK for muligheden. (Skulle det være en anden gang...)